Friday, February 18, 2011

PACC 2011 story & results

Sorry for waiting, but finally I got some time to write my story about the PACC this year. First of all the PACC contest is the most important contest here in the Netherlands. Rule nr. 1 is that all stations can only make contact with us dutch stations, that gives some advantages. I think every dutch radioamateur should take part in this contest if not for competion then just for fun. But of course everyone should decide that for them self. Anyway, I started the contest with the confidence I would break my last year score, but after 15 minutes I only made one QSO with Russia and all my confidence was gone. Like last year I started on 10m and 15m and there was not much to do there, next year I better look at 20m as well or even start the contest there. The first hours went slowly though I made a very nice second multiplier on 10m to southern Zambia 9J2GS Gertjan (Dutch guy) a new DXCC as well for me. I actually did quite a number of QSO's on 160m, I was very surprised as I had to do it with the vertical and tuning tooks a long time. But best was of course the 80m en 40m band with my horizontal loop, this year there was even a reply from Canada and USA on my CQ on those bands. Searching for multipliers resulted in some nice DX with TJ9PF, FM1HM & FM4LV on 40m I just left them in my PACC log, but if they will count as multipliers? If not, it doesn't matter to me, a good score is nice but a new DXCC is better. I decided to get some sleep when calling CQ would result in no station answering within 10 minutes, that was around 4:00 UTC in the morning. At 6:00 UTC I woke up and started calling again resulting in a slow pile-up. Actually never got the pile-ups like last year except for the last 10 minutes of the contest, like a miracle everyone did seem to hear me then! At the end I counted 552 QSOs from 122 multipliers, not bad and luckely I did beat the score from last year. Now, I hope it will result in a better place time will tell....


Log Analysis PACC 2011 PE4BAS


DX:
10m: 9J2GS (Zambia)
15m: A61ZX (UAE), K1JB (USA), TJ3AY (Cameroon), VE3KZ (Canada)
20m: K3ZO (USA), PT7CB (Brazil), VA3AAG (Canada), YB0MWM (Indonesia)
40m: K3ZO (USA), TJ9PF (Cameroon), FM1HM (Martinique Isl.)
80m: N1BCL (USA), VE1ZA (Canada)


Sorry voor het lange wachten maar hier is dan mijn verhaal over de PACC dit jaar. Eigenlijk zou elke Nederlandse zendamateur toch wel eens een keertje mee moeten doen met de PACC om te proeven wat het is als iedereen is een keer naar jouw roept, maar ja uiteindelijk moet iedereen dat natuurlijk zelf weten. Ik begon de contest met het vertrouwen dat ik mijn score van vorig jaar toch echt wel zou verbeteren. Maar na een kwartier had ik nog maar 1 Russisch QSO in het log en dat vertrouwen lag dus snel aan diggelen. Net zoals vorig jaar ben ik begonnen op 10m en 15m, maar volgend jaar denk ik dat ik in mijn tactiek ook 20m maar meeneem en zelfs daar maar ga beginnen. Ik denk dat het eerste uur de stations buiten Nederland nog niet echt doorhebben dat de contest begonnen is en dat er daarom zo weinig activiteit is op de banden met relatief weinig condities. De eerste uren ging het dus echt langzaam, op 10m werkte ik in ieder geval nog een 2e multi in de persoon van een Nederlander Gertjan 9J2GS uit zuid Zambia een nieuwe DXCC voor mij. Ik maakte nog heel wat QSO's op 160m ondanks mijn slechte antenne ervoor, de loop kan ik er niet tunen en de vertical doet er heel lang over voor de autotuner een match vind. Het beste ging het natuurlijk op 80m en 40m waar mijn horizontale loop uitermate geschikt voor is. Dit jaar kreeg ik zelfs antwoord op mijn CQ vanuit Canada en USA op 80m, dat was me nog niet eerder overkomen. Meerdere zoektochten naar multipliers resulteerde in leuke DX met TJ9PF, FM1HM & FM4LV op 40m deze heb ik maar gewoon in het PACC log laten staan maar of ze meetellen voor multipliers is nog maar even afwachten. Overigens maakt me dat ook niet zoveel uit, een leuke score is goed maar een nieuwe DXCC vind ik nog beter. Ik besloot te gaan slapen als er op mijn CQ niet eerder dan na 10 minuten een station terug zou komen. Dat was om 4:00 UTC, om 6:00 UTC zat ik alweer achter de radio en had ik weer een langzame pile-up na het roepen van CQ. Eigenlijk waren de pile-up's zo ie zo niet als vorig jaar, behalve dan de laatste 10 minuten van de contest toen hoorde werkelijk waar iedereen mij ineens. Het resultaat 552 QSO's en 122 Multipliers, niet echt slecht en 40 QSO's meer dan vorig jaar. Hopelijk brengt me dat op een betere plek, de tijd zal het leren.

10 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, een mooie score, ja ik heb 44 QSO's gemaakt met SSB en het is inderdaad leuk gewild te zijn voor 1 keer per jaar. 73 Paul

Tjeerd, PA3GNZ said...

Aardig gedaan Bas. Nu maar de uitslag afwachten.
Wij hebben ongeveer het dubbele aantal aan qso's.

73, Tjeerd

PE4BAS, Bas said...

@Paul, ja ik las het al op je blog. Helaas heb ik je dit jaar niet gewerkt. Volgend jaar misschien...

@Tjeerd, ja onze contestclub had ook ongeveer 2x zoveel QSO's. Maar goed ik doe het in m'n uppie natuurlijk. SO LP SSB klasse.

73, Bas

Bert, PA1B said...

Hallo Bas,

Het is inderdaad heel leuk om een gewild station te zijn. Ik heb met het volle vermogen van FT-817 CQ gegeven in CW. Het ging veel moeizamer dan vorig jaar. Er zat veel minder tempo in de bezoekende stations. Ik heb minder dan de helft van de QSO's van vorig jaar. Het is leuk om te doen en ik ben tevreden.
Jouw meer dan 500 QSO's is niet mis zeg....
73, Bert PA1B

VE9KK said...

Good evening Bas, fantastic score for the contest....a lot more than the ARRL for me...but then again I gave up serous contesting some time ago. When it comes to contests it is a time of fun...blogging...taking time with the XYL and oh yah making contacts...:)

PE4BAS, Bas said...

@Bert, dat idee had ik ook. Het tempo zat er niet echt in. Pas de laatste 10 minuten ging het echt met zo een 2 tot 3 QSO's per minuut. In CW zou het in theorie sneller moeten gaan, nou weet ik niet of dat met 5W ook geld.
Minder dan de helft QSO's in vergelijking met vorig jaar klinkt niet goed. Waar lag dat aan? Kan toch niet alleen de condities zijn geweest.

@Mike, I know what you mean. The PACC, PA-beker and Frysian 11 cities conntests are the only ones that I do seriously. The rest is on the same basis as you did. The fun factor is very important.

73, Bas

pa0o said...

hoi Bas
Mooie score en mooi verslag.
Mij viel het erg mee ik had met low-power toch behoorijk te doen op pieken en het liep eigelijk tot het einde nog redelijk door. Mijn ervaring was dat het laatste uur meesteal erg moeizaam was maar nu dus niet.
Het had alles te maken met de dip in propagatie die pas zondag weer een beetje herstelde denk ik.

Jammer dat de punten nu worden verdeeld over Hunzingo en Groningen
Dat is toch eigelijk hetzelfde...()
Groningen staat 10e mar met de punten van het platte land erbij waren we op de 6de plek.
Op 10m was het helaas een dooie boel dag later was 10 zeer goed en zelfs zondagmddag na de contest was het al veel beter op 15m De zon was net een dag te laat
groeten Jaap
vanuit België.

PE4BAS, Bas said...

@Jaap, inderdaad liep het mooi een beetje door. Vooral op het laatst ging het als een speer. Condities waren echt niet zo slecht, maar de CQ WPX RTTY gooit roet in het etennnn.

Wat betreft die punten, ik ga ervan uit dat je de afdelingscontest bedoeld. Ja, het is natuurlijk per afdeling en niet per Provincie. Maar we zouden in 2012 natuurlijk iets anders kunnen doen. Het probleem is alleen dat in de spelregels staat dat je lid moet zijn van een afdeling volgens mij. En ik ben alleen lid van Hunsingo.

73, Bas

PD7BZ said...

Hoi Bas,
Erg goed resultaat van het PACC joh,top.Weer een beter resultaat als vorig jaar,ook iets waar ik na streef en mij ook was gelukt.

9J2GS had ik wel goed ontvangen,maar hij hoorde mij niet op 10M.Had bij mij ook te maken dat ik de beam niet goed had staan...had het Noorden op een andere plek verwacht,hi.Toch vanaf die dag een kompas in de aanhanger...

Verder is erg jammer dat de PACC samen valt met de CQ WPX RTTY.'s Avonds loopt de 40M helemaal dicht en is er voor ons als Novice niks meer te behalen....dus ga ik dan ook over in de CQ WPX :)

We wachten af wat de scores doen in de PACC.Ik heb mijn eigen doel wel bereikt door mijn score van 2010 te verbeteren.Ik hoorde hier en daar dat de meesten een mindere score hadden...
Ik hoop dat in 2012 de 10M ook wat meer open gaat.Scheelt dan toch aardig wat QSO's/Multies.

Meeste QSO's door mij weer gemaakt op 40M.Helaas zijn er vaak contest stations die denken alleen op de wereld te zijn.Ben meerdere keren qsy gegaan omdat er zo opeens een PA6 of PI4 op dook.En die hoorden mij wel hoor,want heb ze wel in de log staan.....maar moeten misschien eens beter ontvangst antenne's plaatsen ipv 1.5KW te gebruiken.

Ging echt wel moeilijk tussen ons.had een GPA30 staan en die stond maar op voethoogte 5 meter van de grond.
Mocht ik in 2012 weer bij het huisje terecht kunnen...word het wel anders.Elke jaar leer je weer bij,hi.

73's Bernard

PE4BAS, Bas said...

Hallo Bernard ik heb mijn score ook verbeterd. Of dat een betere plek oplevert? We zullen zien. Dit jaar inderdaad weer een hoop "botsingen" ik ga me er niet meer aan irriteren. Maar het valt wel op dat het vaak PI4 stations zijn uit het midden en zuiden des lands die vaak met hoog vermogen zitten. Het zal wel aan het storingsnivo liggen daar. Maakt niet uit...ieder jaar proberen we weer te verbeteren. Overigens heb ik ook nog 25 QSO's gemaakt in de WPX voor de PACC om de condities te peilen. O.a.met ST2AR en een YB station op 15m !

73, Bas