Monday, March 1, 2010

N1MM versus DM780 & PSK 15m

Afgelopen weekend zaterdagavond en zondagmorgen een tijdje meegedaan aan het EPC WW DX contest in PSK125 mode. Ik ben begonnen in N1MM met MMVARI dat zo een beetje mijn vaste contestlogger is geworden. Maar omdat PSK125 erg snel is had ik het idee veel te missen. Dus na 20 QSO overgestapt op HRD met DM780. Dat ging een stuk beter. Helaas wou ik na een paar QSO toch maar een apart log aanmaken voor dit contest anders ga je op gegeven moment dupes werken. Daarbij heb ik bijna m'n complete log om zeep geholpen. Een nieuw log aanmaken is makkelijk, maar je moet er niet bij gaan nadenken. Ik zal de details niet vertellen, maar ik was er op gegeven moment klaar mee en ben op bed gegaan. Zondagmorgen nog wat aan het rommelen gegaan om mijn log terug te krijgen. Gelukkig heeft HRD een goed back-up systeem en heb ik alles binnen 5 minuten weer terug kunnen krijgen. Dit keer ging het aanmaken van een aparte log wel goed. Het loggen in DM780 is wat omslachtiger als in N1MM, maar het lezen gaat een stuk makkelijker. En ik werkte veel meer stations in kortere tijd in search and pounce mode. Nu viel me ook wel het grote verschil op tussen MMVARI en DM780, de laatste heeft nl. een soort geheugen. D.w.z. als het signaal voorbij is, en dat is zeker met PSK125 vaak het geval, en je klikt er op geeft hij de tekst toch weer in het ontvangstscherm. Ik heb ook FLDIGI nog geprobeerd, maar die heeft dat ook niet (FLDIGI kan men ook gebruiken met N1MM i.p.v. MMTTY of MMVARI). Het mooist zou zijn dat DM780 met N1MM kon communiceren, maar ik heb in verschillende forums op internet gelezen dat dit nog niet mogelijk is. Volgende keer zal ik in een PSK contest toch denk ik DM780 gebruiken i.p.v. MMVARI. Na de contest heb ik de set op 15m PSK laten staan, want vooral op 15m ging het erg goed in de contest. Bovenstaand kaartje geeft weer wat er allemaal gehoord werd en dat is meer dan ik ooit gezien heb in PSK op 15 de afgelopen jaren.

I took part in the EPC WW DX contest on PSK125 for a few hours last weekend. I used N1MM and MMVARI at first, but since PSK125 is a very fast mode I thought I missed QSOs I wouldn't have missed if I used DM780. So, after 20 QSO I continued contesting with HRD and DM780. The QSO rate improved a lot. I think it is because DM780 has a kind of waterfall memory, if the signal is send in PSK125 it's just a burst, in DM780 it is still readable after the signal is sent. In MMVARI you have to be on the signal to decode it. I tried FLDIGI which is also compatable with N1MM but it has the same problem as MMVARI. The best thing would be a connection between DM780 and N1MM, but after reading some forums on the subject I think unfortenately that it is not possible (yet). Next time I'll use DM780 in a PSK contest from the start. After the contest I left the radio on 15m PSK to receive, after a few hours the PSK reporter screen was full of stations. Actually never seen it as crowded as this on 15m in the past years.

2 comments:

KL8DX said...

Very interesting and thanks for posting. I sure have been enjoying the DM780 and have used N1MM for really only RTTY operating.

PE4BAS, Bas said...

Yes, I know from reading your blog. Glad you liked the posting. By the way, it's not possible to give comments on your blog. I think that's a pity. But it could be your choice?
73, Bas