Tuesday, December 15, 2009

Wintertijd

Vandaag is het echt winterweer met van die oerhollandse plaatjes die je overal om je heen kan schieten met de camera. Veel mist en het vriest, dus alle dauw blijft zitten aan bomen, bloemen, planten en antenne's. Ik heb nog niet getest of het veel effekt heeft op de SWR van de loop en de vertical. Heb door de week niet veel tijd om te experimenteren met de radio. De XYL wil mij ook wel eens zien en dat is vaak alleen 's avonds. Bovendien zijn er de laatste tijd veel contesten geweest dus qua QSO's kwam ik zeker niet te kort. Morgen is de speciale WSPR aktiviteiten dag, ditmaal voor 160m en 15m. Vanaf vanavond zet ik mijn radio weer op 160m met 1 Watt output. En morgen probeer ik de radio nog op 15m te zetten met hetzelfde vermogen. Wie weet levert het weer een paar nieuwe DXCC op. Nog meer mooie winterplaatjes uit onze tuin kan je vinden op de blog van mijn XYL.

It is real winter weather today in the Netherlands. With great Dutch pictures everywere around. It is very foggy and freezing so dew is crystallizing on trees, flowers, plants and antennas. I didn't test yet if it has effect on the SWR of the loop and the vertical. I don't have much time to experiment with radio trough the week. The XYL does like to see me as well and that's always only in the evening. Besides that there has been een lot of contests lately so I had my share of QSOs. There is a special WSPR activity day tomorrow for 160m and 15m. I will set the radio to 160m with 1 Watt tonight and try to get it to 15m tomorrow before I leave for the job. Who knows if I will be heard at a few new DXCC. More nice winterpictures of our garden can be found at the blog of my XYL.


3 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, de blog van de xyl ziet er gezellig uit. Leuk dat ze ook blogt. Hier valt het nog wel mee met de winterse beelden vlak aan zee. Het vriest 's nachts wel een graadje of 4. Omdat ik de muurbeugels chemisch moet verankeren, en dat kan niet met vorst, kan ik niet verder met mijn antenne bezigheden. Mijn buurman helpt hiermee, maar gaat op vakantie vrijdag en als hij terugkomt gaan wij een weekje weg. Dus het wordt wel januari voor ik verder kan. Succes met WSPR, 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul,

Als ik een beetje in de buurt woonde hielp ik je mee. Is voor mij een klein klusje, maar zolang het vriest gaat het zo ie zo niet door. Wat WSPR betreft heb ik weer een nieuw record gevestigd.

2009-12-16 02:08 PE4BAS 1.838096 -27 0 JO33jk 1 WA3ETD FN33 5674 293.

5674km op 160m met 1 Watt. Ik heb de lijst van WA3ETD even bekeken, maar ik was het station met het laagste vermogen dat door hem ontvangen werd vannacht. Zou het door het winterse weer komen? De weilanden rondom zijn ook bedekt met een dikke witte laag dauw, misschien geeft het wat extra reflectie? Ik hoop dat vandaag 15m nog een beetje open gaat...
73, Bas

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, dat is een mooi resultaat. Ja, in de winter zijn natuurlijk de lage banden altijd het beste om te werken. G3XBM Roger behaald ook hele leuke resultaten met milliwatts. Ik zal WSPR ook vanavond ook weer eens op 160 meter laten draaien. 73 Paul