Sunday, December 13, 2009

ARRL 10m contest

Afgelopen weekend een paar uur meegedaan met de ARRL 10m contest. Omdat ik dit jaar geen beschikking had over een richtantenne verwachtte ik niet veel te werken. Maar dat viel dus best wel mee, al heb ik meer gehoord dan ik kon werken. Het resultaat viel me echt niet tegen. Zaterdagochtend werkte ik om 08:20 UTC als eerste GM3WOJ uit Schotland zie het plaatje. Signaal echt 5/5, het moest wel snel want 2 minuten later was hij al niet meer te horen. Zo ging het eigenlijk de hele contest, echte bursts zoals je dat hoort bij meteorscatter. Zodra je een station hoort direct QSO maken want na 1 minuut of nog eerder is het signaal weg. Op een paar uitzonderingen na, zo kon ik EA5AX een vrij groot gedeelte van Zaterdag en Zondag horen met 5/9 ! Zaterdag waren er ook nog zuid-afrikaanse stations te horen, en QSO maken lukte mij helaas niet. Zo hoorde ik ZS6BRZ, ZS6JPY en ZS6GL zo rond de S3. Zelf werkte ik zaterdag: GM3WOJ, EA5DFV, EA5AX, PD7BZ, EA4WT, AO1Y, EA1EY, CR5T. Zondagmorgen werkte ik het eerste uur helemaal niets, ik hoorde alleen wat stations ver in de ruis maar een QSO maken was onmogelijk. Later werden de condities iets beter soms met signalen die ineens weer omhoog kwamen door de meteorscatter. Leuk was de opleving richting scandinaviƫ, OH6CT was echt 5/9 bij mij daarna niet meer gehoord. Wat mij altijd weer opvalt is een aantal stations dat hier echt hard doorkomt maar die echt helemaal niets horen, als of ze de ATT nog aan hebben staan. Winnaars die beide dagen gehoord zijn wat mij betreft: PA0AA , DL6BFL en EA8MT, ze zouden echt hun ontvangst even moeten controleren want er is volgens mij iets mis. Verder heb ik nog een aantal leuke multipliers gehoord maar niet kunnen werken: IZ4AMS (Heb echt geen Italiaan kunnen werken), 5B4AIF en 9A2U. heb ook nog een OE3 station gehoord die ik vergeten ben op te schrijven. Omdat ik eind van de middag naar een verjaardag moest kon ik helaas niet verder. Toen ik rond 18:20UTC thuis kwam heb ik direkt de radio weer aangezet om te horen of er nog wat te werken viel. Van PD7BZ kreeg ik een bericht dat zuid amerika te werken was, dat was nog eens een leuke verassing. Helaas heb ik het grote feest gemist maar ik kon nog net PY2LSM werken. Op het moment dat ik dit schrijf zijn er nog steeds condities maar ik heb de radio maar uitgezet. De ARRL 10m contest zat weer vol verassingen en ik heb me weer vermaakt.

Worked the following stations at Sunday: EA5DY, CT3FQ, OH6CT, SM3XRJ, SM0FM, EC1KR, PD2IW, EA1TI, CT1BOP, PA3C, EA2RCF, EA8AH, PY2LSM.

I took part in the ARRL 10m contest this weekend for a few hours. Because I have no directional antenna up at the moment I was not expecting to make a lot of QSO. Well, after all I made a lot more then I though I should. The results were not disappointing. First QSO was with GM3WOJ from Scotland Saturdaymorning at 08:20UTC with a real signal of 5/5, very fast because 2 minutes later he was gone into the noise. It went on and off this contest, like you expect with meteorscatter there was a burst on signals. If there was a signal heard, better call and make the QSO as fast as possible as seconds later the signal was gone. There were a few exceptions, like EA5AX who was heard on both days with 5/9 over a great part of the day. I also heard some south african stations on Saturday with signals till S3: ZS6BRZ, ZS6JPY and ZS6GL. I could not make a QSO unfortenately. I worked these stations on Saturday: GM3WOJ, EA5DFV, EA5AX, PD7BZ, EA4WT, AO1Y, EA1EY, CR5T. First hour on Sunday I worked nothing at all, only heard a few stations. But propagation improved a little over the day on and off of course, once and a while a burst from meteorscatter. At a certain moment there was some propagation towards Scandinavia, OH6CT had a real 5/9 here and then went into the noise never to be heard again. Three stations were heard both days with strong signals that should check if their ATT is ON: PA0AA, DL6FBL and EA8MT, in my opinion something is wrong with their receivers. Besides all that I heard some nice multipliers I could not contact: IZ4AMS (I really didn't work any Italian!), 5B4AIF and 9A2U. Also heard a OE3 station but forget to write down his call. At the end of the afternoon I had to go to a birthday party so I couldn't continue. As soon as I came back at arond 18:20UTC I immidiatly switched on the radio to hear if there was still something on the frequency. From PD7BZ I got a message that south america was on, a nice surprise! Unfortenately I missed most of the fun but I managed to work PY2LSM at the end. There is still propagation at the time I write this but I switched off the radio. The ARRL 10m contest was full of surprises and I enjoyed myself taking part in it.

5 comments:

Paul Stam PAƘK said...

Hallo Bas, dat zijn toch hele leuke verbindingen. Ik hoop toch ook gauw op 10 meter QRV te zijn. Volgend jaar doe ik zeker mee. 73 Paul

PE2MC said...

Hallo Bas,

Ik vind je verhaal niet erg correct. Ik zie dat je maar 21 qso hebt op 10mtr. PA0AA heeft 236 qso's gemaakt. En als we mensen niet horen. We hebben nou eenmaal een beam een bepaalde kant op staan. PY YV en nog vele andere hebben we kunnen werken.

PE4BAS, Bas said...

Hallo Marco,

Tja wat is niet correct. PA0AA was niet de enige natuurlijk. Maar het viel me gewoon op. Natuurlijk kan ik niet zien/horen hoeveel lokale QRM er aanwezig is. Maar heb PA0AA echt beide dagen gehoord. Soms zelf met signalen tot S7. Ondanks dat ik dit keer maar met een vertical zat lijkt me toch dat ik een keer gehoord zou moeten worden en geloof me ik heb heel wat geroepen die beide dagen. Ik wou er eigenlijk ook nog wat over schrijven in mijn stukje over de PACC2010 want wat viel mij weer op....dezelfde PA0AA hier met S9+30dB op 80m alleen maar roepen en niets werken. O ja ik heb diverse keren geroepen en met mij diverse andere stations. Maar werd niet gehoord. PA0AA alleen gewerkt op 40m, het viel mij mee dat ik maar 1x moest roepen. Ik denk dat de stand van de beam voor "lokale" QSO's echt niet zo heel veel uitmaakt, als je iemand hoort moet die jou ook kunnen horen al is het op de achterkant van de beam en geloof me ik heb er ervaring mee. Het verschil zit hem misschien in het gebruikte vermogen? Dat valt me wel vaker op, grote signalen weinig RX. En niet alleen in Nederland. Tenslotte moet ik wel opmerken dat ik op een haast storingsvrije lokatie zit. 73, Bas

PE2MC said...

Hallo Bas,

Je kan jouw locatie nooit vergelijken met de locatie van PA0AA. Dat is al iets wat niet opgaat op HF. Je kan hele andere dingen horen dan wij. Op 10km is het al een gegeven. Dan dat we jou niet horen. Je zit vertikaal en wij met een dipool zowat horizontaal. Wel eens hier aan gedacht? Dat kan dus heel goed kloppen. Dan daarbij Grond golf dus je moet maar net geluk hebben. Dus ook met dit geven is nederland werken op 80mtr gewoon niet aan de orde. Heeft dus totaal niets met het gebruikte vermogen te maken. Dit is een van de dingen die vaak geroepen word. Het kan zo zijn dat het station aan de andere kant te weinig vermogen maakt dan wel geen super antenne heeft om een perfecte afstraling te krijgen.

PE4BAS, Bas said...

Hallo Marco, nou ja we worden het toch niet eens. Geeft niet, het is niet iets waar ik mij eeuwig druk om ga maken. Met een vertical heb ik ook heel Nederland gewerkt zij het met wat zwakkere rapporten zowel op 80m als op 10m (wel met iets betere condities). Tijdens de laatste PACC werkte ik met een 84m horizontale loop. De NVIS antenne bij uitstek. Op 80m werd ik niet gehoord door PA0AA en ik was niet de enige die riep. Geeft ook niet want het was maar 1 QSO dat gemist is. Elk ander station dat ik aanriep op 80m hoorde mij wel. 73, Bas