Friday, November 6, 2009

HRDlog.net nog een eQSL aanbieder

Sinds ik de nieuwste versie van Ham Radio De Luxe (V5) + het bijbehorende logboek gebruik had ik mij aangemeld op HRDLOG.NET van IW1QLH. Het logboek van HRD ondersteunt nl. realtime logging naar deze website. Dat betekend dat je een realtime logboek op je site kan zetten en ook kan je de frequentie live doorsturen en een stukje code op een website zetten zodat men kan zien waar je op dat moment zit. Dit geheel in de trend van het populaire twitter. Nou moet ik zeggen dat ik me een tijd terug wel had aangemeld, maar verder had ik nog niets gedaan met deze site. Toen ik opzoek was naar een ander gratis logboek om mijn WSPR DXCC bij te houden kwam ik deze site weer tegen. Dus toch maar eens kijken wat er mee mogelijk is. Sinds mijn laatste bezoek waren er weer een aantal verbeteringen toegevoegd en je krijgt nu ook QSL van stations waarbij je in het log staan ongeveer zoiets als eQSL, zie het plaatje.
Op mijn homepage heb ik bij wijze van experiment zo een realtime log geplaatst en onder aan deze site staat of ik on-air ben en waar als ik de radio aan heb staan. Nou hecht ik niet veel waarde aan een online log voor doorsnee stations, maar bij wijze van experiment is het wel leuk.

Since I use the newest version of Ham Radio De Luxe (V5) + the logbook I made an account on HRDLOG.NET from IW1QLH. The HRD logbook does support realtime logging to this site. So it means you can put a realtime log on your own website and you can also put a small code on your site to let people know if you are on-air and on which frequency. All this in the populair twitter trend these days. It had been a time ago that I made this account and logged in and actually I didn't take a look at it. But since I was searching the net for a logbook to log my WSPR DXCC I came accross this site again. So I logged in and took a look around to discover it's also possible to receive QSL like eQSL (see picture). You can find a experimental realtime log on my homepage and on the bottom of this blog you can see if I am on-air. Now, I don't really care about a online log for average amateurstations, but it is a nice experiment.

2 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, dat ziet er interessant uit. Ik heb al eens een eerdere versie van HRD gehad maar na een crash van mijn computer bleek de backup niet volledig terug te zetten. Er zit een backup functie op maar toch werkte dat niet helemaal. Nu ben ik een beetje huiverig om opnieuw al mijn data erin te zetten. Binnenkort ga ik een nieuwe computer aanschaffen, en als dan weer de backup niet goed werkt ben ik weer alles kwijt. Dat online logboek is toch wel leuk. 73, Paul PC4T

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, ik moet zeggen dat ik nog nooit wat kwijt ben geraakt en dus weet ik ook niet of en hoe de back-up werkt.Ik maar wel regelmatig een back-up. Ook upload ik regelmatig alles naar eQSL, iets wat vanuit het logboek van HRD automatisch kan. Mocht er uiteindelijk van alles misgaan dan kan ik altijd mijn logboek weer downloaden van de eQSL site en terugzetten.
Ik wil daarmee niet zeggen dat HRD nu perfect zou zijn, maar het brengt wel veel mogelijkheden met zich mee en het is nog steeds in ontwikkeling. D.w.z. alles wat nu niet (goed) werkt doet dat wel over enige tijd. Overigens gebruik ik als centraal log, zeg maar voor alles, nog steeds de oude versie van HRD (V4) het logboek daarvan bevalt mij nog steeds het beste. Je kan HRDlog ook zonder HRD gebruiken, je kan zo een ADIF log uploaden. Dan is het natuurlijk geen "live" log. 73 Bas PE4BAS